התמודדות יהודית עם מודרנה
קורס העוסק בתהפוכות ובתהליכים שעברו על העולם היהודי בעת החדשה. הקורס פותח בהיכרות עם ימי הביניים - בעולם הכללי ובקהילה היהודית. לאחר מכן, מוצגת סקירה רחבה של מהפכות העת-החדשה - במדע ובטכנולוגיה, בדת ובפילוסופיה ובמבנים החברתיים.
לאור זאת מוצגים ומנותחים זרמים שונים שהופיעו בעולם היהודי, מימי השכלת ברלין ועד תום מלחמת העולם הראשונה: ההשכלה לגווניה, תנועות ה'תיקונים בדת', האורתודוקסיה הליטאית והחסידית, התומכים והמתנגדים לתנועה הציונית ולבסוף הגותו של הראי"ה קוק.
יהדות ומודרנה - סילבוס
מטרות הקורס:
להבין ולהכיר את השינויים והמהפכות של העת החדשה.
להכיר את התגובות השונות בעולם היהודי לשינויים האלה.
להכיר את הגותו של הראי"ה קוק כשיטה עצמאית בסוגיה זו.
לעודד חשיבה עצמאית על המורכבות של העת החדשה ואתגריה.
ראשי פרקים:
הקורס מחולק ל-10 יחידות הוראה, הכוללות 4 נושאים (מחולקים לפי צבעים):
רקע - מצב היהדות ואירופה בימי הביניים ובעת החדשה המוקדמת
העת החדשה ומשמעותה – מבוא
מהפכות בעת החדשה / 1
מהפכות בעת החדשה / 2
התנגשות או המפגש – ראשית ההשכלה
תגובות בעולם היהודי לפי זרמים / 1
תגובות בעולם היהודי לפי זרמים / 2
תגובות בעולם היהודי לפי זרמים / 3
תורתו של הראי"ה / 1
תורתו של הראי"ה / 2 + אפילוג
נושאי הלימוד (נתון לשינויים)
יחידה 1 – רקע:
מצב היהדות בימי הביניים ובעת החדשה המוקדמת לאור המצב הכללי באירופה:
ימי הביניים בעולם הכללי: הכנסייה הקתולית – החובקת כל / הפיאודליזם / ימי הביניים המאוחרים / ההשקפה הגיאוצנטרית והאדריכלות הגותית.
מצבה של היהדות בגולה בתקופת המעבר בין ימי הביניים לעת החדשה: הקהילה היהודית
מאורעות בשלהי ימי הביניים בעולם היהודי: גירוש ספרד והשפעתו / האנוסים ומשמעותם / המרכז בצפת – קבלה והלכה פרעות ת"ח ות"ט / השבתאות / עליית החסידות.
יחידה 2 – העת החדשה ומשמעותה:
מבוא היסטורי ורעיוני :
סקירה היסטורית מהירה: ציר היסטורי להיכרות עם האירועים המשמעותיים של העת החדשה.
למשמעותה של המודרנה: דיון על רעיון חירות האדם כציר מחשבתי חורז.
יחידה 3 – מהפכות בעת החדשה / 1 :
מהפכה מדעית וטכנולוגית:
ה"רנסנס המדעי" במאות ה-15 וה-16: גוטנברג והמצאת הדפוס אבק השרפה והשינוי בשדה הקרב / מגלי הארצות / המתודה המדעית החדשה / קופרניקוס וההשקפה ההליוצנטרית
התפתחויות מדעיות מהמאה ה-17 ואילך: התבססות המדע / ניסויים וגילויים רבים / ניוטון / המאות ה-18 וה-19 במדע ובטכנולוגיה.
יחידה 4 – מהפכות בעת החדשה / 2:
שינויים בעולם הרוחני והחברתי:
הרפורמציה והעולם הדתי החדש: הרקע לרפורמציה / מרטין לותר והעקרונות הדתיים החדשים / זרמים נוספים וכתות חדשות / מלחמות הדת / התגובות בעולם הקתולי.
התפתחות הפילוסופיה החדשה והנאורות: הרנסנס ומשמעותו / "הפילוסופיה החדשה": דקארט – ה"אני החושב" / ברוך שפינוזה והשפעתו בטווח הארוך / הספקנות של דיוויד יום / עמנואל קאנט - ה"מהפכה הקופרניקאית" והנאורות / ג.ו.פ הגל - היסטוריוסופיה / רוחות משבר בסוף המאה ה-19.
שינויים פוליטיים ומחשבה מדינית: עליית המדינה הריכוזית / הקולוניאליזם והאימפריאליזם / האמנה החברתית / המהפכה האמריקאית / המהפכה הצרפתית והביקורת השמרנית / כיבושי נפוליון והריאקציה לאחר נפילת / "אביב העמים 1848" / המהפכה התעשייתית ותנועת ההגירה ההמונית.
אידיאולוגיות חברתיות: ליברליזם – ג'. ס. מיל / לאומיות ורומנטיקה / סוציאליזם רדיקלי וסוציאל-דמוקרטיה: מרקס ואנגלס, לסל וברנשטיין / בין האידיאולוגיות לרעיון הדמוקרטיה.
יחידה 5 – ההתנגשות או המפגש:
ראשית ההשכלה:
רקע היסטורי למצב היהודים במערב: הקהילות החדשות במערב / האמנציפציה הפורמלית בימי נפוליון / ה"סנהדרין" / הצורך של היהודים לשינוי המעמד.
מנדלסון וחוגו: חייו של משה מנדלסון / פירוש המקרא / "ירושלים".
וייזל, אייכל ואחרים: נפתלי ה. וייזל - 'דברי שלום ואמת' והקריאה לשינוי בחינוך / יצחק אייכל ו"המאסף" / משבר השכלת ברלין / התרחבות חוגי ההשכלה /אופייה של ההשכלה במזרח אירופה / "ההשכלה מטעם".
יחידה 6 – תגובות בעולם היהודי לפי זרמים / 1:
פריצת ההלכה והמנהג בזרמים המודרניים:
התפתחות התנועה הרפורמית: הקונסיסטוריה בווסטפליה / הטמפל בהמבורג והסידור ה"מתוקן" / התגבשות התנועה – אברהם גייגר והוועידות / האידיאולוגיה: היחס לתורה שבכתב ושבעל פה, ללאומיות היהודית, תורת התעודה / שמואל הולדהיים והרפורמה הקיצונית / התפשטות מחוץ לגרמניה / הרפורמה בארה"ב.
האסכולה הפוזיטיבית היסטורית – היהדות הקונסרבטיבית: הרב זכריה פרנקל / בית המדרש לרבנים בברסלאו / ההתפשטות לארה"ב - בית המדרש לרבנים בניו יורק / תהליכים במאה ה-20.
יחידה 7 –תגובות בעולם היהודי לפי זרמים / 2:
תגובות בעולם ה"אורתודוקסי":
החת"ם סופר – "חדש אסור מן התורה": ייחודו של החת"ם סופר כ"אבי האורתודוקסיה" / היחס לארץ ישראל / תלמידיו האולטרה –אורתודוקסיה / ר' עקיבה יוסף שלזינגר.
התגובה החסידית לגווניה: תהליכים פנימיים בתנועת החסידות מהדור השלישי ואילך / רבי מנחם מנדל מרימנוב והאולטרה אורתודוקסיה החסידית – הדגשת הלבוש / גליציה כזירת מאבק בין משכילים לחסידים / חצרות נוספות בגליציה ובהונגריה / רבי נחמן מברסלב כתגובה עקרונית ייחודית להשכלה / אדמו"רי חב"ד וההתמודדות על "ההשכלה מטעם" / ה"צמח צדק" / מהר"ש ורש"ב.
התגובה הליטאית: הגאון מווילנה / ר' חיים והקמת ישיבת וולוז'ין / האתוס הלמדני / תנועת המוסר כהתמודדות עם הנאורות.
"תורה עם דרך ארץ" – הרש"ר הירש:האופי הייחודי של יהדות גרמניה / לגיטימציה למודרניזציה – "דרך ארץ" / עיקרון הפרדת הקהילות והפולמוס אודותיו / היחס ללאומיות ולארץ ישראל.
יחידה 8 – תגובות בעולם היהודי לפי זרמים / 3:
ציון – שיבת ציון, אנטישמיות והתנועה הציונית
האנטישמיות המודרנית: שנאת ישראל ההיסטורית / האנטישמיות החדשה לאור האמנציפציה / פרשת דרייפוס / עלילות-דם ופוגרומים במזרח אירופה.
השורשים של שיבת ציון המודרנית: העליות הקדומות לארץ ישראל / גירוש ספרד והמרכז בצפת / הקבלה והשפעתה / רבי יהודה חסיד, רבי חיים אבולעפיה ועליות המאה ה-17 וה-18 / עליית החסידים / תלמידי הגר"א / שינוי במעמד היהודים במערב – יהודים בעמדות מפתח / אדולף כרמיה וכי"ח.
מבשרי הציונות: מבשרי הציונות כהתמודדות עם המודרנה / רבי יהודה אלקלעי – הגותו ויוזמותיו / הרב צבי הירש קאלישר – "דרישת ציון" ו"החברה ליישוב ארץ ישראל" / משה הס - מסוציאליזם לחזון ציוני.
חובבי ציון ו"העלייה הראשונה": הופעת קבוצות של חובבי ציון ברומניה / הסופות בנגב והתעוררות המשכילים ברוסיה / ליליינבלום ופינסקר / התגבשות – ועידת קטוביץ' / שילוב בין רבנים ומשכילים / הרב מוהליבר / "אחד העם" ו"בני משה".
הרצל והתנועה הציונית: בנימין זאב הרצל / "מדינת היהודים" ומאמצים מדיניים ראשונים / הקונגרס הציוני / התבססות התנועה הציונית / הציונות כאתגר למחנות השונים בעולם היהודי.
תגובות והתנגדות לעולם הציוני: מניעי ההתנגדות האורתודוקסית לשיבת ציון / המתנגדים המתונים לתנועה הציונית / ההתנגדות הרדיקלית – הרש"ב, "אור לישרים", אדמו"רי הונגריה / ההתנגדות הנאו-אורתודוקסית / התנגדות לציונות מהחוגים הליברליים וה"מתבוללים" / סוציאליזם יהודי / "הבונד".
זרמים בתנועה הציונית: "ציונות מדינית" ו"ציונות מעשית" / "ציונות רוחנית" – אחד העם ותלמידיו / פולמוס ה"קולטורה" / "המזרחי" / הרב יצחק יעקב ריינס / פרישת רבנים והקמת "אגודת ישראל" / ציונות סוציאליסטית / נחמן סירקין / מפלגות פועלים בארץ ישראל.
יחידה 9 – תחיית הקודש: תורתו של הראי"ה / 1:
הרב קוק "קורא את המודרנה": הרב קוק – ביוגרפיה / "השינויים העיקריים במחשבה החדשה".
התעלות העולם: תפיסת הזמן במודרנה / "התעלות העולם" / ירידות ונסיגות / אירועים היסטוריים קונקרטיים / היחס לתורת האבולוציה הדרוויניסטית / "ירידת הדורות" ?
האדם ומקומו: המתח בעולם המודרני בין הומניזם לנטורליזם / יחסו של הראי"ה לתופעת הכפירה / מעמדו של האדם / היחס להשקפה האימננטית.
מדע, ביקורת ויצירה חופשית: ההתנגדות ל"חכמות חיצוניות בעולם היהודי-מסורתי / ביקורת הראי"ה על החשש מלימודים אלה / היחס בין חכמת לחכמת קודש / מחקר ביקורתי ואמונה / היחס למשכילים נאו-אורתודוקסים / הקמת האוניברסיטה בהר הצופים / הספרות והאמנות / "בצלאל".
יחידה 10 – תחיית הקודש: תורתו של הראי"ה / 2:
"השיבה אל הטבע": יחס ריאליסטי ורומנטי לטבע בעת החדשה / ביקורת הראי"ה על "ריאליזם אדוק" / בין עולם הזה לעולם הבא – על פי "למהלך האידאות" / קידוש הטבע – יחס "רומנטי" / הגוף ופעילות גופנית.
האומה הישראלית ותחייתה: לגיטימציה לתופעות מודרניות לאור התחייה / בין היסוד הלאומי בישראל לשאלת ההתפתחות של התורה שבעל-פה / הראי"ה מול דמויות ותנועות בדורו.
אפילוג:
דיון קצר בדילמות חדשות שהופיעו במאה ה-20: התפתחות טכנולוגית מואצת / מלחמות העולם והשואה / ליברליזם חדש, פמיניזם ופוסט-מודרנה.