מרקוזה היה אוהב את זה - איתן אורקיבי
לאחרונה נודע כי "הפורום המשפטי למען ארץ ישראל" פנה ליועץ המשפטי לממשלה, בדרישה שיבדוק האם התערוכה "איווט", המוצגת כעת בגלריית המדרשה בתל אביב, מסיתה באופן כלשהו כנגד שר החוץ, אביגדור ליברמן. אפשר שתכני התערוכה מצדיקים תלונה מעין זו, וליברמן אכן מוצג בה באופן גס ואלים, שאינו יכול לחסות תחת חופש הביטוי האמנותי. מאידך, ייתכן שמדובר בלא יותר מסתם גסות רוח, א-ביסלה וולגאריות וקצת וטעם רע.
אחת-אפס לטרור מול אובמה - איתן אורקיבי
יום הזיכרון התשיעי לפיגועי התופת שהחרידו את ארצות הברית בספטמבר 2001 עומד בסימן ניצחון ברור לטרור. לא תעזור אקרובטיקה אינטלקטואלית ולא יועילו פלפולים מוסרניים. העובדה שבסמוך לחורבותיו של מרכז הסחר העולמי, במקום שבו הונפה אך לפני תשע שנים חרב האסלאם במלוא כיעורה הברברי, עומד לקום מרכז אסלאמי ובליבו מסגד, והעובדה שאזרח אמריקאי, תימהוני ככל שיהיה, נאלץ לסגת בפני איומי טרור ונקרא על ידי הממשל לוותר על מימושו של חופש הביטוי, החירות היקרה ביותר באתוס האמריקאי, מהוות סימן מובהק לחולשה ותבוסתנות.
כעומק החקירה כן עומק העלילה - עקיבא ביגמן
עוד בימי הגן לימדו אותנו שבשביל לפתור סכסוכים פונים לגננת. הגננת ממרום שנותיה תקשיב לשני היריבים בצורה אובייקטיבית ותפעיל את כושר שיפוטה העליון בשביל להכריע את הצדק. הסיבה שהולכים לגננת (או לגנן) ולא לאחד החברים היא כי אנחנו מניחים שהגננת תוכל להתפנות לנושא החמור באופן חסר פניות לחלוטין, שכן לה, בניגוד לשאר ילדי הגן, אין שום נגיעה בנושא הריב.
מיהו ילידי? עקיבא ביגמן
לפי האגדה, מי שנולד במטוס זוכה לטיסות חינם למשך כל חייו. העובדה שהוא נולד שם כמו מקנה לו זכויות מסוימות על המטוס עצמו. אגדה זו כמובן אינה נכונה, אך היא מלמדת הרבה על תפיסות היסוד של אנשים רבים. בדיון הנוכחי על ילדי העובדים הזרים, נדמה שהאגדה הזו הופכת למציאות.
סוכות, סיום ההקפאה ומי שלמעלה מהם - טל רפאל
"אלא לכך הושיבם בסוכות בדירות ארעי, למען ידעו דור גאולים וידעו כל דורותיהם אחריהם, כי אין מושב בית ואין מקום דירה אלא זה שה' בונה אותו, ואם ה' לא יבנה- שווא עמלו בוניו".
(מתוך ספר התודעה)
מדוע החרם על אריאל מכעיס את הציבור? - איתן אורקיבי
כל המתעניין בזירת המחאה הציבורית ובעולמה של הפעולה הקולקטיבית, יודע כי לחרם תרבותי שמור מקום של כבוד במאגר המקובל והשגרתי של אמצעי הביטוי במסגרתו של השיח הדמוקרטי. לצד צעדי מחאה שונים, כגון כיבוש מתקנים (סיט-אין), חסימת נתיבי תעבורה (בלוקאז'), או מרד צרכנים, מהווה החרם התרבותי אמצעי פעולה יעיל, המצליח בעת ובעונה אחת לבטא עמדות ביקורתיות ולהפעיל לחץ על הממסד ושלוחותיו.
שני נרטיבים: 'שיבת ציון' או 'עיר מקלט' - אברום תומר
שני סיפורים מכוננים, אם תרצו- נרטיבים, מלווים את המדינה ואת החברה הישראלית מאז היווסדה ועד היום. הסיפור הראשון מכונה 'שיבת ציון' והוא מדבר על חזרת עם ישראל לארצו לאחר 2000 שנות גלות וכמיהה לציון. את הסיפור השני נכנה כאן בשם 'עיר מקלט', ובו יסופר על העם היהודי הרדוף שלא מצא מנוח לכף רגלו וברח מהאנטישמיות אל המקום היחיד אליו היה לו סנטימנט חזק ושהיו בו יחסית מעט ילידים שיפגעו מהמהלך.